maandag 11 oktober 2010

Als leven pijn doet

Ik was begonnen met een blog over het onderwerp “oei ik groei” maar door de zelfgekozen dood van Antonie Kamerling is het een hele andere blog geworden. Veel mensen vragen zich af hoe een vader van nog jonge kinderen kan kiezen voor de dood? Voor de meeste ouders is het idee je kinderen niet te kunnen zien opgroeien, ondraaglijk. Hoeveel pijn moet het leven doen om deze keus te maken?

Ruim 25 jaar geleden heeft mijn moeder dezelfde keus gemaakt en ik had het ‘geluk’ om een paar maanden daarvoor een goed gesprek met haar te mogen hebben. Tijdens dat gesprek vertelde ze mij hoe ‘leven’ er voor haar uitzag en hoe vreselijk ze het vond dat ze de mensen om haar heen die ze het meeste lief had van de hele wereld zoveel pijn deed. Liefde kon ze haast niet meer voelen, pijn wel. Heel veel pijn.

Op een gegeven moment gaat de gedachte overheersen dat alles wat je lief hebt en wat jou lief heeft beter af is zonder jou, omdat je ze alleen maar verdriet doet. Deze gedachte had zich toen ook al in brein van mijn moeder vastgezet en eigenlijk begreep ik haar heel goed.

Het blog wat ik van plan was om te schrijven ging over groeisprongen die baby’s doormaken. Deze komen namelijk ook bij volwassenen voor. In het leven maak je constant veranderingen door en je systeem heeft het nodig zich daarop aan te passen. De ene keer gaat dat makkelijker dan de andere keer. Er zijn sprongen in het leven die vooraf gaan aan een periode van depressiviteit. Je zit dan in een dip en keert als het ware even terug in jezelf om -zoals het lijkt- nieuwe energie te vergaren om de sprong vooruit te kunnen maken. Je voelt je even rot, soms goed rot, maar meestal kom je er wel weer uit.

Toch zijn er mensen die nooit uit een depressie komen en erin vast blijven zitten. En alsof dat nog niet erg genoeg is, gaan ze zichzelf ook nog afwijzen. Ze hebben het moeilijk met zichzelf en zien hoe moeilijk hun omgeving het met hun gedrag heeft en dat willen ze niet. Ze willen zich niet dood voelen van binnen, ze willen leven en plezier brengen in het leven van anderen. Ze gaan vechten tegen de depressie en komen er steeds verder in vast te zitten, ze willen eruit … maar het gaat gewoon niet …

De dood van mijn moeder kwam destijds voor mij niet als een verrassing, ik heb voor haar gedaan wat ik kon. Maar er was weinig wat ik voor haar kon doen. Na haar dood heb ik mijn eigen leven kunnen oppakken en ik heb haar dood zelfs als een teken van liefde leren zien. Iets wat nodig was om mij mijn eigen leven te kunnen laten leiden.

Mijn moeder kon zichzelf niet lief vinden. Ze was boos op zichzelf en op de hele wereld, maar dat wilde ze niet. Ze wilde niet boos zijn en daarom was ze steeds boos. Heel gek, juist hetgeen wat ze niet wilde gebeurde steeds weer en weer. Had ze het stuk boosheid van zichzelf maar lief gevonden en op een positieve manier gebruik gemaakt van de krachtige energie van die boosheid. Dan had ze niet steeds boos hoeven zijn of haar gevoel niet hoeven onderdrukken, waardoor ze depressief werd.

Mogen zijn wie je bent is het allermooiste wat je jezelf kunt geven. Als je niet weet hoe, lees dan vooral verder.

1. Loopt je leven niet helemaal zoals je vind dat het lopen moet, probeer dat in ieder geval niet te verbergen voor je kind. Kinderen leren van hun ouders hoe je met tegenslagen omgaat. Wanneer jij ze onderdrukt leer je je kind zijn of haar gevoelens eveneens te onderdrukken. Leef je gevoelens!

2. De meeste ongewenste gevoelens worden niet geleefd omdat je denken zich daartegen verzet. Wanneer je gevoel laat stromen dan komt het op, golft door je heen en ebt weer weg, zonder dat je iets hoeft te doen.

3. Zorg dat gevoelens geen gedachten worden. Gedachten zijn hard, gevoelens zijn zacht. Je lichaam wil je iets laten weten, wees stil en luister zachtjes.

4. Boosheid verbergt pijn. Door de wereld naar je hand te willen zetten, probeer je de wereld zo te regelen dat er geen pijn ontstaat. Je wilt de mensen om je heen naar jouw hand zetten zodat ze je geen pijn kunnen doen.

5. De andere kant van boosheid is depressiviteit. De nare gedachten over jezelf die bij een depressie horen willen je net zo goed beschermen tegen pijn.

6. Wees niet bang voor de pijn. Pijn is alleen maar pijn. Een pijnlijke herinnering, een traumatische ervaring die boven komt. Duw het niet weg, maar concentreer je erop. De pijn wordt kleiner en scherper, tot hij ineens weg is.

Vind jij het moeilijk om jezelf lief te vinden en onderdruk je daardoor de gevoelens die je over jezelf hebt, of vind je het juist makkelijk jezelf lief te vinden? Ik zou het fijn vinden als je me dat zou willen laten weten.

Veel liefs,
Denise

7 opmerkingen:

  1. Zou je helemaal niets hebben, dan kun je rijker worden met weinig. Het leven is dan snel een groot feest, kijk maar naar pubers en mensen in derde wereld landen. Eten en muziek zijn dan soms al voldoende om gelukkig te worden. .

    Het leven gaat pijn doen zodra je iets kwijt raakt waar je op gesteld was of van hield. Je werk, woning, een vriend, vriendin of kind. Die pijn dan ervaren en ondergaan is voor sommigen te veel.

    Voor anderen kan het de weg vrij maken voor een nieuwe mooie ervaring. Voelen het leven daarna weer als een groot avontuur

    Mooi geschreven Denise, je bent bijzonder en wat goed dat je deze ervaringen met ons deelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je openhartige verhaal.

    Voor veel gevoelens helpt het inderdaad enorm als je je er niet tegen verzet en ze gewoon voorbij laat gaan.

    De vraag is volgens mij wel of je echt in je eentje je gevoel dat jij er niet mag zijn op deze wereld kunt oplossen door dat gevoel te (her)beleven. Dat is zo'n diep trauma, dat verdwijnt niet vanzelf en (her)beleven zonder meer kan zelfs hertraumatiserend werken.

    Ik heb net een training gevolgd over deze 'giftige schaamte' waar helder werd dat je alleen in contact met een ander kunt leren om jezelf hierin onder ogen te komen en te beleven dat er wel degelijk een plek voor jou is. Het helpt ook als jouw pijn gezien wordt en er namens degenen die jou als heel klein kind (vaak met de beste bedoelingen) zo pijn hebben gedaan en vernederd hebben door je grenzen niet te respecteren spijt wordt betuigd voor jouw pijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wil en Caroline, dank jullie wel voor jullie reactie. Ik ben erg blij met jullie aanvullingen. Inderdaad niet alle pijn is te dragen, sommige soorten pijn verdwijnen niet vanzelf en herbeleving kan de pijn zelfs versterken.

    Wat ik heb willen overbrengen is dat er meerdere manieren zijn om naar jezelf te kijken. Ik vraag mezelf wel eens af hoe de wereld eruit zou zien wanneer iedereen met zachtheid naar zichzelf kan kijken en pijn kan voelen zonder er gedachten aan te koppelen.

    Ik wil vooral laten zien dat het mogelijk is, niet dat het vanzelf gaat.

    @Caroline ik heb je verslag over je training met veel interesse gevolgd en ik heb zeker niet de intentie trauma’s voor mensen op te lossen. Ik hoop alleen maar dat er minder oordelend en met meer zachtheid (naar elkaar) gekeken wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Denise,

    Bedankt voor het schrijven over deze onderwerp.Ik was namelijk diep geraakt door de zelfmoord van Antonie Kamerling,en heb zelf op de dag toen het bekende was een spontane 'feest' gegeven voor mijn man en kind. Ik wilde het leven vieren en hun in het zonnetje zetten.Misschien een gekke reactie. Ik probeerde me voor te stellen hoe verdrietig iemand zich moest voelen om die stap te nemen. En hoe zijn vrouw en kinderen nu verder moeten.
    Het feite dat jij hetzelfde heb meegemaakt met je moeder betekent dat je dit als ervaringsdeskundige schrift en deelt en ik kan me voorstellen dat ik ook onderdeel maakt van een genezingsproces.
    Ik vond het mooi om te lezen.Nogmaals bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel graag gedaan Danielle. Het was voor mij fijn om dit artikel te schrijven. Ikzelf was ook diep geraakt door de zelfmoord van Antonie Kamerling en ik stelde me voor dat hij zich net zo heeft moeten voelen als mijn moeder. En eigenlijk kon me dat helemaal niet bij hem voorstellen.

    Jouw reactie om het leven te vieren en je man en kind in het zonnetje te zetten snap ik helemaal. Ook ik realiseerde me ineens weer hoe fijn het is dat we met elkaar zijn en voelde me heel erg dankbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Denise,

    Wat ben je toch een mooie vrouw! Dank je wel voor je openhartigheid.
    Wat mij het meest raakte was '...en ik heb haar dood zelfs als een teken van liefde leren zien.' Wat geweldig dat je dit hebt mogen leren!

    Dank voor je inspiratie!
    Liefs, Nadine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel Nadine voor je lieve reactie. Ik ben zelf ook heel blij dat ik dit op deze manier heb mogen zien. Dit heeft er toch voor gezorgd dat ik anders in het leven ben gaan staan.

    BeantwoordenVerwijderen