maandag 28 juni 2010

Ik ben lief

Ik heb het nooit willen weten, maar het is zoals het is ... IK BEN EEN LIEVE MOEDER …. Na jaren van onderdrukking, geef ik het eindelijk toe.

Het begon een aantal jaren geleden toen mijn oudste in groep 5 zat. Ik ging mee met schoolreisje en een van de drukste (en spontaanste) jongens uit de klas zat in mijn groepje. Hij hoorde dat hij bij mij in het groepje zat en riep blij uit “Gelukkig ik zit bij een lieve moeder”. O nee dacht ik, niet weer … weer iemand die denkt over me heen te kunnen lopen.

Mijn hele leven loop ik er al tegenaan dat mensen mij lief vinden. Alles heb ik al geprobeerd om niet lief te zijn, maar niets hielp, men bleef me lief vinden. Ik weet nog dat ik mijn ex een keer vroeg “waarom hou je eigenlijk van me” en het enige wat hij zeggen kon was … je bent zo lief. Gatverdamme wat werd ik kwaad. Lief zijn is toch … NIETS!

In mijn secretaressetijd stuurde mijn leidinggevende mij al naar voren als er boze mensen aan de telefoon waren. Als ze jouw lieve stemmetje horen dan verdwijnt hun boosheid al, zei hij dan. Ikzelf schaamde me rot voor dat lieve stemmetje. Maar nu is het tijd om te stoppen met schamen voor mijn lief zijn. Lief zijn is ook een kracht en iedereen mag het weten IK BEN LIEF!

Mijn associaties met lief zijn waren slap, willoos, nietszeggend, stompzinnig en nog meer van dat soort benamingen en eigenlijk keek ik ook zo tegen mezelf aan. Mijn gedrag was altijd heel stoer, ik deed alles en durfde alles, liet me zelfs Dennis noemen. Maar hiervoor moest ik wel mijn angstgevoelens negeren en om mijn angstgevoelens te kunnen negeren, moest ik al mijn gevoelens negeren. Kortom ik voelde niets meer.

Inmiddels ben ik alweer wat jaren verder en durf ik weer lief te zijn. Ook mijn kinderen vinden mij een lieve moeder en ik vind hun net zo lief. Eigenlijk vind ik gewoon iedereen lief, zelfs de grootste brompotten en de negatiefste mensen vind ik lief. En ja, ik vind het makkelijk om volgzaam, begripvol, hartelijk, betrokken, zachtaardig en tactvol te zijn en ik schrik ervan als ik andere mensen kwets. En dat is helemaal niet erg (-:

Om je eigen gedrag te leren aanvaarden volgen hier een aantal tips die je daarbij kunnen helpen.

1. Wees wie je bent. Soms lijkt het er wel op dat in de huidige maatschappij niemand meer echt mag zijn wie die is. Een man moet zijn vrouwelijke eigenschappen ontwikkelen en een vrouw moet het doen zoals mannen het doen. Vrouwen die vooral relatiegericht zijn moeten een voorbeeld nemen aan mannen die meer doelgericht zijn. Terwijl actiegerichte mannen moeten meer een voorbeeld gaan nemen aan zorgzame vrouwen.

2. Schuldgevoelens en schaamte zijn vaak een teken dat je anders wilt zijn dan je bent. Je hebt een bepaalde beslissing genomen of iets gedaan waarvan je op dat moment dacht dat het goed was. Later blijkt het anders uit te pakken of je krijgt spijt, het gevolg kan zijn dat je je schuldig voelt of je schaamt, of je op een andere manier rot voelt. Je had gewild dat je anders besloten of gedaan had. Natuurlijk kan je je dan rot gaan voelen, maar het voelt beter wanneer je aanvaard dat je (soms) iemand bent die soms niet zulke handige beslissingen neemt, of stomme dingen doet.

3. Wat gebeurt er wanneer je ongewenst gedrag onderdrukt? Je kunt onhandig gedrag van jezelf best wegdrukken. Maar wanneer je bepaald gedrag van jezelf niet kunt aanvaarden en het onderdrukt, ervaar je meer stress. En onbewust wordt je voorkeursgedrag nog veel sterker. Zo zijn vrouwen zijn geneigd om bij stress veiligheid te zoeken door een ander aan zich te binden. Mannen hebben de neiging om bij stress (wat ze als gevaar ervaren) een ander te willen beschermen door kritiek te geven.

4. Dit gedrag wordt niet altijd op prijs gesteld. Een vrouw die veiligheid zoekt door zich te binden kan gezien worden als niet krachtig genoeg. Een man die kritiek geeft kan te negatief zijn. En toch het is allemaal nodig. Wees blij met wat er is en zie de voordelen ervan. Ieder mens heeft nu eenmaal voorkeursgedrag ontwikkeld. Gedrag waar je goed in bent. Gebruik wat er is. Ben je goed in kritiek geven dan weet je dat daar je kracht zit en leer die kracht op een effectieve manier gebruiken. Weet je dat goed mensen aan je kunt binden gebruik dat dan als een kracht.

Heb jij ook zo’n eigenschap van jezelf die maar terug blijft komen, maar die je eigenlijk niet wilt? Ik ben daar heel benieuwd naar en zou fijn vinden als je me dit wilt laten weten. Laat hier een reactie achter en ik vertel je hoe je deze eigenschappen effectief kunt gebruiken.

2 opmerkingen:

  1. Wow, lieve Dennis :)
    Wat een ontzettend mooi, kwetsbaar stuk, recht uit je hart. Prachtig hoe je een andere bril op kunt zetten en dat je dan dezelfde Denise opeens heel anders kunt zien...
    En ja, heel herkenbaar. Ik had het vooral met emotioneel en gevoelig zijn. En na een grote ontdekkingstocht kan ik nu ook zeggen: Emotioneel en gevoelig zijn is een immense kwaliteit van mij!

    Dit is vast het begin van een hele bijzondere reis. Heel veel plezier. En ik ben enorm blij dat ik die lieve Denise, na al dat getweet nu ook IRL heb ontmoet :)

    #samendewereldlmooierenlievermaken

    LIEVE groetjes,
    Nadine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor je lieve reactie Nadine.

    Er zijn zoveel waardevolle eigenschappen die we eerst afwijzen en waarvan we later pas zien wat een juweeltjes het zijn. Contact kunnen maken met gevoel en emotie maakt je een warm en empatisch mens.

    Ik reis heel graag met je mee Nadine.

    Liefs Denise

    BeantwoordenVerwijderen